Cicloturism

- Romania are un potential deosebit pentru cicloturism, in general, si pentru cicloturismul montan (mountain biking) in particular, datorita reliefului favorabil, peisajului variat, multitudinii de atractii turistice naturale si culturale, toate pe fondul unei retele dense de cai de comunicatie favorabile mountain biking-ului.

- Multe dintre masivele montane din Carpati se preteaza bine sau foarte bine la mountain biking de toate nivelele de dificultate, de la trasee usoare pe drumuri auto forestiere pana la lungi ture de creasta pe poteci mai accidentate si cu diferente de nivel ridicate. Practic, orice cale de comunicatie (poteca, drum de care, drum de tractor, drum forestier etc.) din orice masiv montan este deschisa pentru mountain biking, exceptiile fiind foarte putine (rezervatii stiintific cu regim sever, zona de frontiera etc.).

- Pe drumurile forestiere trebuie circulat cu atentie la traficul auto forestier, fiind vorba, in general, de drumuri nedestinate circulatiei publice. Pe poteci se va circula numai in zonele cu trafic redus de drumeti si li se va acorda prioritate acestora.

- Caracteristici meteo specifice Romaniei, importante pentru cicloturism: Lunile iulie si august au, de regula, vremea cea mai stabila, favorabila pentru mountain biking.
Mai si iunie sunt mai putin fierbinti dar mai umede, iar din septembrie vremea poate deveni racoroasa. In zonele montane inalte, la 2.000 m altitudine persista zapada pana in iunie. Vremea la munte este schimbatoare si se poate strica oricand si foarte rapid, impunand cicloturistului sa fie totdeauna pregatit sa faca fata unor conditii meteo dificile.

- Elemente ce necesita atentie speciala la MTB in Romania: Pentru orientare se recomanda harta sau GPS. Trebuie avut in vedere ca situatia de pe teren nu corespunde totdeauna cu cea din ghiduri si harti, in special cabanele si drumurile pot uneori lipsi in realitate sau pot fi puternic degradate. In special la turele cu bagaje mari e importanta o documentare prealabila cu privire la starea traseului propus, iar la ture lungi in zone izolate, la distanta de localitati, sunt recomandabile precautii suplimentare deoarece, in caz de accident, Salvamontul e mai dificil de alertat (neexistand acoperire GSM in multe zone montane) si interventia poate dura mult. Sunt valabile principiile codului etic international pentru mountain biking, de exemplu sa nu se circule in afara cailor de comunicatie sau pe cele sensibile (cu risc de degradare), sa se respecte celelalte categorii de utilizatori, in special drumetii, sa se circule preventiv, sa nu se sperie animalele si sa se manifeste grija fata de natura, fata de localnici si fata de cei din jur in general.

- Cand pe traseu nu pot fi evitate sectiunile de drum modernizat principal se recomanda circulatia cu grija, evitarea rulajului in timpul noptii. Pe drumurile de munte, pot fi intalnite pe neasteptate obstacole (gropi, santuri, animale, carute, autovehicule etc.), ceea ce impune conduita preventiva in special la coborari.

Va propunem mai jos doua dintre multiplele variante de excursii cu bicicleta in relief submontan desavarsit in frumusete si inedit numit "musceluri" trecand prin localitati bine conservate din punct de vedere cultural-natural:

Traseu pastoral

Bradulet – Corbi – Nucsoara – Cheile Valsanului – Statiunea Bradet - Bradulet

Tura incepe din Satul de Vacanta Bradulet, pe drumul carului, spre Corbi, unde, la numai 30 minute de la plecare, daca traversam raul Doamnei putem vizita manastirea Corbii din Piatra, lacas sapat in stanca, dincolo de care se afla ruinele de vastate ale catatii lui Dromichetes – Gezidava.

Drumul catre Nucsoara este asfaltat si urca usor pana la lacul de prabusire, atractie pentru pescarii amatori.

Din Nucsoara urcam dealul si apoi cobaram si in 40 de minute ajungem la Cheile Valsanului, in zona izvoarelor minerale de tratament.

Coboram pe drunul forestier mai putin de un km pana la intrarea in satul Bradet, statiune balneoclimaterica, unde incepe asfaltul. Coborand usor ne intoarcem in Bradulet la mai putin de trei ore de la start.

Expeditie de anduranta

Bradulet – Statiunea Bradet - Poienile Valsanului – Poiana Molivis - Baraj Vidraru - Poienari – Corbeni – Turburea- Bradet - Bradulet

Expeditia incepe din satul de vacanta Bradulet si are ca si scop pricipal vizitarea a trei sate argesene, a zonei turistice Poieni, a Barajului de la Vidraru precum si a cetatii Poienari.

Drumul incepe relaxant, pe soseaua asfaltata, in susul raului Valsan. Dupa primii 7 km intram in statiunea-sat Bradet, iar dupa hotelul M.I. asfaltul se termina si intram pe drumul forestier.

Tinand nordul, mergem prin Cheile Valsanului cam 40 de minute, pana la Poieni, unde se campeaza rulote si corturi. Dupa acest punct, drum la stanga, pe un pod, apoi o ora de drum pana in Curmatura si Poiana Molivis ( 1154 m).

Ne continuam drumul ocolind poiana pe latura sa nordica, dupa care incepem coborarea spre Barajul Vidraru – inca 45 de minute.

De la baraj, pe Transfagarasan, incepem o coborare lina, inca 12 km, trecand peste viaducte si strapungand stanca prin tunelurile existente.

Lasam in dreapta Cetatea Poienari – construita din ordinul lui Vlad Tepes, apoi hidrocentrala, si comuna Arefu. Dupa aproximativ o ora de la baraj, ajungem in localitatea Corbeni. Dupa traversarea podului spre Turburea – un catun izolat pe dealuri, ne confruntam cu un prim urcus, apoi ajungem in Turburea. Urmeaza alte cateva urcusuri, dficile dar nu foarte accentuate, avand in vedere ca atingem muchia dealului dupa numai 45 de minute. Din muchia acestui deal care separa albia Argesului de albia Valsanului, incepem o coborare spre localitatea Bradet, care dureaza in jur de 20-25 de minute, apoi pe asfalt in avalul Valsanului pana la punctul nostru de plecare, inchizand astfel circuitul.

Timp total : 7-8 ore

   Inapoi Mai departe